Rust in de wijk. Dat wil iedere inwoner: een geborgen thuis zonder buurtoverlast, en met een veilig gevoel over straat. En dat is nu ook precies wat het wijkagententeam van de gemeente Sluis voor ogen heeft. Hierbij werken ze samen met de gemeente en andere veiligheidspartners.
De drie wijkagenten Rutger Gerritsen, Willem Pijpelink en Henk Wiegman, aangevuld door jeugdwijkagent Jan-Willem Verstraten. zijn eerste aanspreekpunt van de politie voor de bewoners en ondernemers. Of, zoals Rutger zegt: “Wij zijn de spil tussen bewoners, hulporganisaties en de politie, met als doel vroegtijdig te voorkomen dat dingen escaleren en doorverwijzen naar de juiste organisatie.” Dit is iets wat zeker aandacht behoeft in onze regio. “We merken dat er veel dingen spelen waar geen melding van gemaakt wordt”, verklaart Rutger. “Om te weten wát er speelt, de actuele problematiek in de wijk te begrijpen en vroegtijdig te reageren op wat verkeerd kan gaan, proberen wij contact te krijgen met zowel bewoners als ondernemers. Op wat we niet weten, kunnen we niet inspelen.” Dat klinkt logisch. Hoe werkt dat in de praktijk? “Vaak wordt er bij een voorval gedacht ‘dit lossen we zelf wel op’, of ‘het is toch maar eenmalig, of iets kleins’. Alle kleine dingen bij elkaar zorgen echter voor een compleet beeld. Wij kunnen er een bepaald patroon in herkennen en daarop adequaat reageren.”
Wat speelt er op dit moment in West-Zeeuws-Vlaanderen?
“Criminaliteit verplaatst zich naar de digitale wereld”, aldus Rutger. “We zien momenteel veel oplichting en bankpasfraude. We willen mensen nogmaals op het hart drukken dat een bank nooit om pincodes vraagt. Niet per telefoon, en ook niet aan huis. Oplichters doen zich voor als iemand van een bank die wil voorkomen dat er zo gezegd een bedrag wordt opgenomen van een rekening. Hierbij vragen ze om de pas en de pincode en halen ze vervolgens grote bedragen van een rekening, vaak van ouderen. Geef nooit je pin- of inloggegevens! We doen hierbij de oproep om het hier onderling over te hebben, ook als je slachtoffer bent geworden. Zo kunnen anderen gewaarschuwd worden.”
De reguliere misdaad bestaat ook nog steeds. “De dagen worden korter, we zien dan vaak een toename van woninginbraken. Sluit je deuren en ramen goed af, ook in het buitengebied. Daar vooral blijken bewoners te goed van vertrouwen. Zorg ook dat er genoeg verlichting is. Dat zien we te weinig.”
De wijkagenten maken zich ook zorgen om onze jeugd. “Jongeren hebben toegang tot socialmediakanalen zoals Snapchat, WhatsApp en TikTok waarop heel snel veel info gedeeld wordt. Hier komen dingen voor als bedreigingen, pesterijen en uitsluitingen. Sexting, intieme foto’s die in hele groepen gedeeld worden en chantage van jonge meisjes om zichzelf bloot te geven komt ook hier voor. Wij komen vaak om de bocht als het al te laat is. Daarom roepen we ouders op om hier hun rol in te pakken en hun jeugd hierin te proberen te monitoren. Heb je als ouder of jongere zorgen of indicaties, meld deze dan zeker bij de jeugdwijkagent of wijkagent.
De verkeersveiligheid blijft in onze streek ook terugkerend probleem. „Er wordt heel hard gereden op onze wegen. Dat heeft geresulteerd in veel slachtoffers”, meldt Rutger. “Goede verlichting en een matige snelheid is belangrijk.”
Voorvallen, incidenten, pesterijen, afpersing, diefstal, een onbekende auto op een vreemde plaats, huiselijk geweld, verdenking van een wietkwekerij – meld het bij je wijkagent. Dat kan via telefoonnummer 0900-8844, of meld misdaad anoniem via telefoonnummer 0800-7000. In geval van directe spoed en levensbedreigende situaties gebruik je het nummer 112 (zoals bijvoorbeeld woninginbraak, aanrijding, letsel, brand). Het wijkagententeam is ook te volgen en te benaderen via social media: via Instagram onder wijkagenten_sluis, Facebook onder Politie Basisteam Zeeuws-Vlaanderen en Twitter onder Wijkagenten Sluis.
